Pradžia

Skaitantis jaunimas. Kaip skaitymą paversti mėgstamu užsiėmimu?

Atnaujinta: 2021-12-01
Pradžia

2021 metais trys partnerės - Kauno apskrities, Klaipėdos apskrities Ievos Simonaitytės bei Panevėžio apskrities G. Petkevičaitės-Bitės viešosios bibliotekos – vykdo projektą „Inovatyvūs Lietuvos bibliotekų skaitymo skatinimo sprendimai vaikų ir jaunimo socialinių santykių kūrimui su aplinka“. Jo metu buvo atliktas tyrimas skirtas 5-8 klasių moksleivių skaitymo įgūdžių ir socialinių santykių problematikos identifikavimui.

Iš esmės tyrimu siekta išsiaiškinti jaunimą dominančias temas, skaitymo, kompiuterinių žaidimų patirtis ir socialinių santykių problematikos laukus. Apklausoje dalyvavo 1099 vaikai, kurių amžius svyruoja nuo 10 iki 15 metų.

Šiame straipsnyje pateiksime su skaitymu susijusias tyrimo išvadas. Ar jaunimas mėgsta/nemėgsta skaityti? Kodėl? Kokios knygos jaunimui patinka labiausiai?

Džiugu, kad daugiau nei pusė apklaustųjų nurodė, kad mėgsta ar šiek tiek mėgsta skaityti. Paklausti, kodėl mėgaujasi šiuo užsiėmimu, paaugliai nurodė pagrindines priežastis:

ü Tiesiog įdomu;

ü Skaitant galima sužinoti ką nors naujo;

ü Skaitymas padeda geriau mokytis;

ü Puikus laiko praleidimo būdas;

ü Galimybė atsipalaiduoti ir užsimiršti;

ü Skaitant galima sužinoti kaip įveikti sunkumus;

36 procentai apklaustųjų nurodė, kad skaityti nemėgsta. Jų buvo paprašyta papasakoti, kodėl skaitymo procesas nedomina. Štai ką atskleidė apklausa:

û Yra įdomesnių užsiėmimų;

û Skaitymas – tikra nuobodybė;

û Skaityti liepia suaugusieji;

û Sunku rasti įdomią knygą arba sunku susikaupti;

û Sunku suprasti, ką perskaitė;

û Laiko stoka;

Taigi, tyrimas atskleidė, kad skaitymas pagal mokyklos programą bei prižiūrint suaugusiesiems menkai motyvuoja vaikus skaityti. Gali būti, kad parenkama ar privaloma literatūra jų nesudomina, o autonomijos suvaržymas ir kontrolė sukuria pasipriešinimą šiai veiklai.

Taip pat pastebėta, kad jaunimas galimai susiduria su skaitymo ir koncentracijos iššūkiais, tad derėtų daugiau dėmesio skirti jų skaitymo ypatumams bei poreikiams nustatyti.

Negana to, per didelis mokyklinis krūvis ir užklasinis užimtumas neretai vaikus įtraukia į labai intensyvias dienotvarkes ir nuvargina. Dėl to vaikai vis jaunesniame amžiuje susiduria su poilsio stoka, nerimu, skubėjimu ir perdegimo rizikomis. Šioms rizikoms suvaldyti patartina kurti kompleksines paslaugas, įtraukiančias tėvus, mokyklas ir vaikus į labiau tausojančias laiko planavimo praktikas.

Jeigu ieškote jaunimui patrauklios knygos ir nenorite sulaukti „atmetimo“ reakcijos, paaugliai taip pat įvardijo labiausiai žavinčias temas:

s Gyvenimiškos paauglių situacijos, kasdienių problemų sprendimas, santykiai su artimaisiais ir išdaigos;

s Smagios ir kupinos veiksmo detektyvinės istorijos;

s Istorijos, kuriose pasakojama apie gyvūnus, jų gelbėjimą, žmogaus ir gyvūno draugystę;

s Fantastikos, magijos ir fantastinių būtybių kupini kūriniai;

s Šiurpios siaubo istorijos;

s Tikrais faktais paremtos istorijos;

Žemiau pateikiame jaunimo įvardintas mėgstamas knygas bei jų serijas. Tikimės, kad sąrašas padės nukreipti tėvus bei pedagogus tinkama linkme siekiant vaikus supažindinti su skaitymu ir pamilti knygas.

Svarbu nepamiršti, kad jaunimui reikia leisti rinktis patiems, parinkti skaitymo lygį atitinkančią literatūrą, diskutuoti apie kūrinius ir nekritikuoti vaikų pasirinkimo. Itin aktualu rasti literatūrą artimą skaitančiojo pomėgiams.

Tyrime dalyvavusių apklaustųjų rekomenduojamų knygų top 10:

J.K. Rowling „Haris Poteris“

Jeff Kinney „Nevykėlio dienoraštis“

  1. Dirgėla „Tomas ir Domas“; „Lukas Šiaudelis deda iš viršaus“

Antoine de SaintExupery „Mažasis princas“

Astrid Lindgren „Pepė Ilgakojinė“

Rūta Šepetys „Tarp pilkų debesų“

Rachel Renée Russell „Prietrankos dienoraštis“

Jurga Vilė „Sibiro haiku“

Knister „Ragana Lilė“

John Flanagan „Žvalgo mokinys“

Į viršų
*easytoread*