Sausio 15 d. 17.30 val. bibliotekos galerijoje 13L atidaryta klaipėdiečio fotomenininko Aleksandro Dapkevičiaus (1929–2007) personalinė paroda „Iš(va)duota tikrovė“ ir pristatytas pirmasis šio autoriaus kūrinių albumas. Renginys skirtas 90-osioms jubiliejinėms A. Dapkevičiaus gimimo metinėms.

Projektą remia Klaipėdos miesto savivaldybė ir Lietuvos kultūros taryba. Uostamiestyje paroda veiks iki vasario 15 d., po to ji bus eksponuojama Šiauliuose ir Vilniuje.

Parodos kuratorė ir albumo sudarytoja – menotyrininkė Danguolė Ruškienė, leidėjas – UAB „Druka“.

A. Dapkevičiaus kūrybinis palikimas – gausus ir įvairialypis. Jis nuolat eksperimentavo, kūrė montažus, koliažus, ieškojo naujų vaizdų prasmių daugkartinėje ekspozicijoje. Tačiau ką bepasirinktų, kokias priemones naudotų, jo kūryboje visuomet išliko ryškios pastangos prasilaužti pro anuometinius ideologinius barjerus ir nusistovėjusius mąstymo standartus. Išlaikydamas pagarbą tradicijai, jis tuo pačiu metu ieškojo naujų raiškos galimybių ir jam jau buvo nesvarbu, kad jos neįsitenka fotografijos rėmuose. Šio fotomenininko kūryba darė didžiulę įtaką Klaipėdos fotografijai, tai jaučiama iki šiol. Neabejotinai ji įnešė savo indėlį ir į visą Lietuvos fotografijos istoriją.

A. Dapkevičiaus fotografija po daugiau nei dešimties metų pertraukos Klaipėdoje ir kituose šalies miestuose buvo pristatyta 2018 metais retrospektyvinėje parodoje „Ant realaus pasaulio pagrindo“ (kuratorė – D. Ruškienė). Po šios parodos leidybai buvo parengtas pirmasis A. Dapkevičiaus kūrinių albumas, apimantis jo kūrybą nuo ankstyvųjų fotografijų, užfiksuotų 1960 m. iki paskutinių kūrinių – koliažų, sukurtų 2007 m., prieš pat autoriaus mirtį. Albume publikuojami ne tik tie kūriniai, kurie buvo spausdinti paties autoriaus ir eksponuoti tuometinėse parodose. Menotyrininkė D. Ruškienė daugiau nei metus dirbusi prie A. Dapkevičiaus fotografijų archyvo, saugomo Klaipėdos apskrities I. Simonaitytės bibliotekoje, iš gausios autoriaus negatyvų kolekcijos atrinko vertingiausius kadrus, kurie publikuojami pirmą kartą. Šiame leidinyje taip pat naudojamos ištraukos iš anuomet, A. Dapkevičiaus aktyviausio kūrybinio periodo metu, spausdintų straipsnių, paties fotomenininko pasisakymai. Albume siekiama atskleisti platų A. Dapkevičiaus požiūrį į kūrybą ir nuolatines jo naujų raiškos formų paieškas, kūrybinio kelio pabaigoje tam tikra prasme paneigusias pačią fotografiją. Daugiausia diskusijų sukėlusi A. Dapkevičiaus kūrinių serija „Fotografika“ (2002–2007), kartu su kitais jo eksperimentiniais darbais, bus pristatyta kuratorės suformuotoje parodoje „Iš(va)duota tikrovė“. Šie paskutiniai autoriaus kūriniai žymi radikalų posūkį jo kūryboje, įvykusį po beveik trisdešimties metų darbo tradicinės fotografijos ribose. Apie 2000-uosius A. Dapkevičius ėmėsi perkurti savo archyvines fotografijas, tik tam pasirinktos priemonės – flomasteriai, guašas ir džiovinti augalai tapo tikru akibrokštu jo fotografijos žinovams. Iš pradžių autorius gana atsargiai dėliojo spalvotus akcentus, kur ne kur paspalvindamas detales, priklijuodamas kokį nors augalą.

Vėliau visiškai padengdavo fotografijos paviršių ryškiomis spalvomis, kartais gausiai aplipindavo džiovintų augalų žiedais ir lapais. Naudodamasis tokiomis raiškos priemonėmis, A. Dapkevičius netrukus visiškai pradėjo ignoruoti realistinį turinį ir tiesiogine ta žodžio prasme paskandindavo vaizdą ryškių dėmių siautulyje. Taip radosi nauji kūriniai. Susitelkdamas prie naujų formos, spalvos išraiškos priemonių, fotomenininkas bandė sukurti savitą kūrybinį metodą. Būdingas tapybos eskiziškumas, spontaniškumas neatpažįstamai pakeitė gerai apgalvotą fotografinio vaizdo sąrangą. Tačiau teigti, kad ant fotografijos pagrindo kuriami nauji vaizdiniai praranda bet kokį ryšį su fotografija, taip pat nebūtų tikslu. Net ir savo fiktyvų pasaulį A. Dapkevičius kūrė ant realaus pasaulio pagrindo, naudodamasis realybės padiktuotomis formomis ir jų tarpusavio ryšiais. (D. Ruškienė)

Informuojame, kad renginyje gali būti fotografuojama, filmuojama, todėl jūs galite būti matomas renginio nuotraukose ar vaizdo įrašuose, ir šios nuotraukos ar vaizdo įrašai gali būti patalpinti viešai prieinamuose socialiniuose tinkluose ar media priemonėse.